← “Kas negerai? Klausiu, kas negerai?” (Edmundas Kučinskas)Interviu Cosmopolitan “Jauna žavi veikli” apdovanojimo proga →
Nepatogi moteris. Neiškarpytas interviu žurnalui “Moteris” apie romaną
“O kas po to?” (2007. Nr.4)
(Neiškarpytas
ir neredaguotas interviu “Moters” žurnalui 2007m. Nr 4)
Iškarpytas interviu: “Moteris”,
2007, Nr.4, p.42-46.
Tai neredaguotas ir neiškarpytas mano interviu
“Moters” žurnalui. Emailu buvo užduota 50 klausimų (iš
pradžių 36, paskui dar 14; tai žiauriai daug, nė viename interviu, kurių teko
duoti emailais, tiek nebuvau gavusi) ). Žurnale išspausdinta
14 atsakymų, ir tie patys sukonstruoti pagal žurnalistės įnorius. Ne vienoje
vietoje iš kelių mano atsakymų į skirtingus klausimus
sukurptas vienas atsakymas (pvz., „ar bijojote, bijote?“ ir
„Ar tiesa, kad ir ji (mano dukra – A.L.) buvo įvelta į
istoriją su Kučinsku? Ar tai jos netraumavo?“) paliekant
vieną kurį senąjį klausimą ir taip sukuriant nerišlių
atsakymų įspūdį. Žurnalistei minėjau, kad taip nėra gerai,
kad tada reikia keisti klausimą arba palikti mano
atsakymą būtent į tą konkretų vieną klausimą, nes atrodo, kad
klausiama apie batus, o atsakau apie ratus… Deja, tai buvo
balsas tyruose, maža to, į galą net buvo mestelta: „tai jūs
norite keisti savo nuomonę?“ Ne nuomonę keisti noriu,
bet tiksliai atsakyti į konkretų klausimą, nes jei
atsakau į klausimą, ar bijau, jis nelabai ką bendro turi su
klausimu apie mano dukrą…
Ir šiaip: jei atsakymai pateikiami kaip pašnekovo
tiesioginė kalba, vadinasi, prireikus atsakymus trumpinti turi
tik jis pats arba tai turi būti daroma su jo sutikimu – nes
galbūt tame atsakyme į tą klausimą jam svarbiausi būtent tie
sakiniai, kuriuos žurnalistas išmeta. Deja. Taip skaidriai
dirbti nenaudinga. Mano atveju: juk naudinga šitais supintais
keliais atsakymais į vieną, paliekant senąjį klausimą,
tarsi patvirtinti pridėto E. Kučinsko komentaro teiginį
apie „liguistumą“…
Iškalbinga, kad be kitų nespausdintas ir mano
atsakymas į žurnalistės klausimą apie diskusijų knygą, kurią
E.Kučinskui siūliau parašyti kartu, tarsi to klausimo ir mano
atsakymo į jį nebūtų. Šį savo atsakymą primygtinai
prašiau palikti bent kelis kartus. Jis nebuvo paliktas.
Galvojau: dėl vietos stokos, juk išties, uždavus 50 klausimų, kai
žurnale interviu skirta 15000 spaudos ženklų, juk daug ką reikia
iškarpyti. Tačiau kai E.Kučinskas savo komentare
piktinasi šiuo mano siūlymu dėl knygos, o žurnalistė
nespausdina mano atsakymo, tarsi šito klausimo visai ir nebūtų
uždavusi, viskas atrodo visai kitaip. Nebuvo naudinga jį
spausdinti? (žr. Žemiau 25 klausimas)
Manau, ir kai kurie kiti žurnale (2007m., Nr.4)
nespausdinti interviu klausimai ir atsakymai galėtų būti įdomūs
Edmundo Kučinsko komentaro fone. Buvau patikinta, kad “Moteris” nedirba bulvariniais
metodais, tad nė nenumaniau, jog šituo savo interviu
dalyvauju iš anksto suplanuotoje intrigoje: “Tai kas gi tarp
jų buvo?” Tokio lygio “intrigų” siūlyčiau pasirankioti
bordeliuose, ten jų apstu, o aš tam nelabai tinkamas
objektas.
E-mailu prašiau bendrauti ne dėl to, kad bijau
klausimų apie prototipą, kaip kad mano žodžius savo nuožiūra
interpretavo žurnalistė, o dėl to, kad bijojau, jog mano
atsakymai, ypač liečiantys prototipą, išties jautrų žmogų, nebūtų iškraipyti;
kad žodžiai, net ištisi sakiniai nebūtų sudėlioti kaip
žurnalistams patogu. T.y. nenorėjau, kad būtų kuriama nauja
istorija, kuri paranki žurnalistams, bet su kuria aš nelabai
ką bendro turiu.
Bendraujant gyvai kablelis sakinyje „Nubausti negalima
pasigailėti“ yra tik žurnalisto sąžinės reikalas… Taigi tai,
ką žurnalistė įvardijo kaip mano „baikštumą ir atsargumą“,
tėra noras, kad kableliai mano sakiniuose būtų toje vietoje,
kur juos dedu aš, o ne ten, kur paranku žurnalistams.
NEIŠKARPYTAS INTERVIU
1. Loreta Anilionytė –
filosofė, rašytoja ir vertėja. Humanitarinių mokslų daktarė.
Kultūros, filosofijos ir meno instituto vyresnioji mokslinė
bendradarbė, Vilniaus Pedagoginio universiteto Etikos katedros
docentė. Prano Dovydaičio premijos laureatė. (Už ką ją gavote?)
Ar teisingai Jus pristačiau? Gal pati prisistatytumėte visai
kitaip? Kaip save apibūdinate nepažįstamiems? Su kuriuo iš
savo vaidmenų labiausiai tapatinatės? Gal pirmiausia esate
mama?
Galite pristatyti savo nuožiūra. Nepažįstamiems sakau:
Loreta. Kam reikia daugiau, gali paklausti, kas domina.
Nesitapatinu nė su vienu iš jūsų paminėtų vaidmenų. Premiją
gavau už straipsnių ciklą apie Naujųjų amžių filosofiją. O
labai netradicinė dukra, žinoma, nė minutei neleidžia
užmiršti, kad esu mama.
2. Sakėte, ir interviu duodate
visų pirma todėl, kad dukra labai nori fotografuotis:) Ar
teisingai supratau? Kokio amžiaus Jūsų dukra, koks vardas? Ar
tiesa, kad ir ji buvo įvelta į istoriją su Kučinsku? Ar tai
jos netraumavo?
Na, tikrai nesu iš tų, kurie mėgsta interviu, o
fotosesijos ar tv laidos turbūt vienas baisiausių dalykų, apie kuriuos
net galvoti nesinori. Tad taip ir blaškausi: tarp savo
nenoro, supratimo, kad lyg ir reikia, nes net garsiausi meno
žmonės, jau turintys vardą, reklamuoja savo naujus darbus, o
aš literatūroje visai nežinoma, tad juo labiau turėčiau
teigiamai atsakyti į kiekvieną pasiūlymą (deja, deja…esu net
suvedžiojusi… pažadėjusi ir pabėgusi) ,dukros spaudimo ir
bendradarbių ar net studentų priekaištų: kodėl gi atsisakote? O dukra
labai pyko, kad išėjus romanui nesifotografavau keletui
leidinių, atsisakiau eiti, berods, į LTV „Stiliaus“
laidą… Ji tikėjosi, kad eisime kartu, ir ją ten parodys
ar kartu fotografuos. Jai dabar toks „pop“ periodas su
B.Spears, Beyonce, Furtado, Timberlake‘u, tad, matyt,
spindintys viršeliai atrodo svarbu.
Ievai birželį sukaks 11 metų. Nežinau, ar galima
sakyti, kad ji buvo įvelta į istoriją su Kučinsku. Kadangi
nuo jos nieko neslepiu ir ji žino tą istoriją, jos niekas
ir netraumavo, atvirkščiai, jai tai atrodo kaip
linksmas šou… Gal tik iš esmės pasikeitė jos požiūris į
Žvaigždes. Manau, tai gerai, nes ji jau niekad nebeužkibs ant
spaudos kuriamos Žvaigždžių įvaizdžio meškerės ar bent neturės
jokių iliuzijų apie tobulą žvaigždžių šviesą, jei gyvenime
tektų su jomis susidurti. Kai išėjo romanas, baiminausi tik
kaip ji reaguos į interneto komentarus mano atžvilgiu, nes
supratau, kad jų, neigiamų, bus.Todėl išėjus romanui
pasiūliau kartu paskaityti komentarus apie jos mėgiamus
dainininkus. Paklausiau jos, ar ji ne taip pat kalba, kai būna ant ko
nors supykusi, kam nors pavydi, ar tiesiog nori pakvailioti. Sakau,
bus taip ir tokiais pat žodžiais ir apie mane, nes parašiau
tokį romaną, kuris ne visiems patiks, nes į daugelį dalykų
pažiūrėjau ne taip, kaip moko kad ir tavo mokykloje. Tad
dabar juokiasi net radusi komentarą, kad aš k. Kartą rado komentarą, kad mano romanas,
žinoma geras, tik popierius užpakaliui per kietas (kurio
autorystė bent man nesunkiai numanoma)..Atėjo juokdamasi ir
sako, tai pasirodo, tikrai geras, nes į tualetą netinka…
(ką tik daviau jai perskaityti šitą klausimą. Jos
atsakymas: „Ką, traumavo?! Ji (t.y. jūs) durna? Mane kažkokia debile
laiko? Ji gal galvoja, kad man trys metai…Man kaip tik
patinka visokie skandalai, nes tai įdomu…“)
3. Esate (buvote) ištekėjusi?
Auginate ją viena? Palaikote ryšius su jos tėvu?
Taip, esu ištekėjusi, bet nuo pat pradžios su vyru
gyvename atskiruose butuose. Laisvė yra didelė vertybė. Abiems.
4. Ar jus galima priskirti
„vienišų moterų“ kategorijai?
(Tik nesakykite, kad nesate
vieniša, nes turite dukrą – dabar klausiu apie
meilę/meilužius:)
Nežinau, ar apskritai mane galima įsprausti į kokią
nors kategoriją…Ir romane iš to pasijuokiu, rašydama, kaip
Žvaigždė vargsta, nesugalvodamas, į kokią grupę savo
mobiliajame telefone įkišti tokią prietranką ( čia
prototipo mėgstamas žodis, panaudojau jį ir romane, norėčiau,
kad ir interviu jį išsaugotumėte) kaip herojė ir kokią
melodiją jai priskirti. Herojei jis sukuria atskirą grupę, manau
ir realiame gyvenime vargiai atsiras kita tokia, kuri tiks į
šitą grupę. Matyt, esu iš tų vienetinių egzempliorių, nebūtinai
gerąja prasme, o gal net pirmiausia – ne ja. O aistros man
pažįstamos.
5. Kaip reaguojate į vienatvės
būseną? Mąstančiam žmogui jos reikia labai daug – kita
vertus, kai esi tik vienas, negali būti nė kalbos apie
pilnatvę. Deja, vienišumas, savotiška socialinė izoliacija
(ypač paradoksali – o gal natūrali – gyvenant didmiestyje)
tampa šiuolaikinio žmogaus brandu. Ypač daug vienišų
moterų, tai lyg kartos ženklas. Jūsų herojai taip pat
atspindi minėtas tendencijas…
Niekaip nereaguoju. Aš joje gyvenu, man tai natūralu.
Juk jūs nereaguojate į savo kūną, kol jis nesiunčia signalų, kad kažkas
ne taip. Man ir kūnas, ir dvasia tokius pavojaus signalus
siunčia, kai per ilgai esu tarp žmonių. Yra darbas,
kuriame esu tarp žmonių ir su jais labai normaliai bendrauju.
O išėjus iš jo man žmonių daugiau nelabai ir reikia. Tad jei
pasitaiko situacijų, kai tenka būti tarp žmonių daugiau nei
privalu tvarkant kasdienius reikalus, imu spurdėti, galvoje dažnai
kirba vienintelė mintis, kaip čia nusimuilinus…
Nežinau, kas yra pilnatvė tarp žmonių. Plepalų
pilnatvė? Nesakau, kad kartais man tai nemalonu, bet tik
mažomis dozėmis. Man pilnatvė – vienai vaikštinėti po miestą.
Be tikslo, šiaip sau ir bet kur, kad ir sukti ratus mėgstamais
maršrutais.
Schopenhaueris – mano bene mėgstamiausias Vakarų
filosofas, teigė, kad filosofija yra tai kalnų kelias.
Vienišas kelias, ir kuo aukščiau kopiame, tuo vienišesni
tampame. Jei nebūni vienas, turi aukoti mąstymo laisvę. Aš romane ir rašau:
nesu filosofė, nes norėjau vaikų. Vaikas nori nenori pririša
prie realybės, taigi kompromisų karalijos. Gal ir
norėtųsi grįžti į tą „ikifilosofinę“ būseną, bet kaip
iškrapštyti visas tas perskaitytas knygas iš galvos? Tad
užsilipęs ant tos savo stirtos knygų žiūri į pop kultūros
gyvybingumą, jos sveikus instinktus kaip katinas į lašinius (kaip
iš teorijos (fikcijos) vėl pakliūti į tikrovę) -
žinodamas , kad jų tikru skoniu jau niekad nebegalėsi
mėgautis, kad ir juos gavęs…
6. Herojės vienatvė ypač
dramatiška. Atrodo, visa ir vyksta ne dėl kokių kitų
priežasčių, o dėl vienatvės.
Bet juk nieko ypatinga neįvyksta. Supaprastinus ir
atmetus visus pagrindinių herojų savo gyvenimo ir vertybių
perkainojimus, juk romane aprašomas vienos nakties nuotykis.
Jis vienodai galimas, ir net dažnesnis tiems, kurie nemėgsta
vienatvės.
7. „Loreta Anilionytė paskelbė
straipsnių etikos, filosofijos istorijos klausimais, išvertė
filosofinių menotyros, psichologinių knygų, vertė ir adaptavo
etikos vadovėlius vidurinėms mokykloms.“ Šiame kontekste „O
kas po to?“ - daugiau nei netikėta.
Kam Jums reikėjo šio romano?
Rašoma ne tik norint kažką pasakyti visuomenei. Žinojote, kad
neišvengiamai atkreipsite į save dėmesį, kažką šokiruosite.
(O Jėzau, juk dirbate VPU… Ar Jūsų kolegės nenualpo?) Ar tai
buvo Jūsų mažytis eksperimentas? Kaip jautėtės, kai priėmusi
galutinį sprendimą knygą publikuoti, atidavėte ją leidėjui? Kai
pamatėte ant viršelio savo pavardę ir supratote, kad tikrai
nebėra kelio atgal?
O kodėl turėjo nualpti? Juk mano romane nieko ypatingo
nėra. Ar maža romanų pasaulyje su dar atviresnėmis sekso
scenomis? Visuomenės kritika? Bet ji gana švelni. Man ir
pačiai norėjosi aštresnės, bet dėl romano uodegų realybėje ir
galbūt dėl dukros to nedrįsau: jei būčiau viena, galėčiau ant
kortos statyti viską. Mane kaltina keiksmažodžių vartojimu,
betgi jų visame romane nėra tiek, kiek poroje „Žavių
nevykėlių“ ar „Traukinių tylėjimas“ puslapiuose.
Juokingiausia, kad mane tuo kaltina būtent tie, kurie žavisi
minėtais romanais.
Kai atidaviau leidėjui, jaučiausi normaliai: daugmaž
buvau apsisvarsčiusi geriausius ir blogiausius reakcijos į
savo romaną variantus. Baisu tapo dėl nenumatytų dalykų.
Norėjau, kad romanas išeitų iki praeitos „Eurovizijos“ ir
inspiruotų diskusiją, tai buvo mano vienintelis pageidavimas nunešus
į leidyklą., Išleido jį greitai, per mėnesį ( nunešiau
gruodžio pradžioje, sausio pradžioje jis išėjo), tik va su
reklama suvėlavo, nors buvo pažadėję, kad ji bus iki
„Eurovizijos“, tad mano skubėjimas pasirodė beprasmis.
Ir va jau tada man pasidarė baisu: supratau, kad sumanymas suspėti
į „Euroviziją“ žlugo, tad romanas gali gyvuoti tik kaip
eilinis grožinės literatūros kūrinys, o kaip tokiame mačiau
taisytinų dalykų. Betgi nepasiaiškinsi, kad jų liko vien dėl
to, kad jį parašiau per pora mėnesių, kad pirmą kartą
perskaičiau…nunešusi į leidyklą . Man romanas atrodo
per ilgas, tad literatūrine prasme nėra labai mielas. Jei būtų
buvę laiko, Žvaigždūno liniją būčiau padariusi trumpesnę -
ekspresyvesnę ir …dar natūralistiškesnę.
O kam romano reikėjo? Juk aš ir etikos
dėstytoja. Tad ko vertos mano kalbos apie moralę, jei
susidūrusi su dviveidyste, nutyliu, lyg jos nematyčiau. Ar aš
galiu reikšti „susirūpinimą Lietuvos dvasine būsena“, jei
pati ją tokią nesveiką – palaikau? Tada mano visi
išvedžiojimai tėra žodinė ekvilibristika, neatsakinga sofistika. Tobulai
išmokus filosofijos žargoną juo mėtytis, demonstruojant savo
pranašumą prieš tuos, kurie jo nemoka? Kam tai? Taigi – šiuo
atveju aš ryžausi nusižengti išoriniam padorumui, kad
apginčiau moralę. Hedonistinę atvirą popkultūros atstovų moralę.
Ir dar norėjosi tiesiog pasakyti: dviveidėje Lietuvoje
taip trūksta oro, būk geras, išdrįsk jo įleisti bent tu.
8. „ Ryškus
debiutas buvo lyg ir nutylėtas žiniasklaidos. Žodžiu, truputį
gaila, kad taip pristatytas tikrai netikėtas ir
naujas
debiutas.
Tas nutylėjimas savaip užprogramuotas: aš nepatogi,
nes neparašiau pozityvaus romano su laiminga
pabaiga. O visi gyvenimo būdo žurnalai yra teigiamo
formato, tad aš netinku nė į vieną jų. Taigi su savo
savotišku neformatu į teigiamo formato žiniasklaidą galiu
būti įleista tik tada kai būsiu užantspauduota kokios
nors sėkmės atspaudu. Be to, romane kliūva ir žurnalistams,
ir tautiniams psichologams, tuose populiaruose žurnaluose
dalijantiems protingus, t.y. iš esmės kompromisinio gyvenimo
ir savo jausmų, ir minčių atžvilgiu, patarimus – ‚sėkmės
ideologijos“ štampuotojams. Jei savo romanu užlipau jiems ant
nuospaudų, ar jie gali mane pakęsti? Galų gale vadinamoji „meno
tiesa“ visais laikais buvo pripažįstama tiek, kiek ji
tarnauja visuomenės viršūnėms.
O dėl literatūros kritikos – jei tokia, kokia ji dabar
yra, mano romaną būtų įvertinusi teigiamai, manyčiau, kad
parašiau kažką ne taip.
9. „Romanas ir recenzija
panašus kaip Valinskienė su Deiviu: recenzentas nesugeba
pagauti, apie ką romanas, tai strykčioja kaip Deivis, ir vis
nepasiekia.“„Tai romanas apie viduriniosios kartos problemas,
ne vien apie Euroviziją“. Negali pasakyti, kad „knygos
pasirodymą lydėjo skandalas“. Romano pabaigoje, lyg mėgindama
nuspėti bestseleriu tapusios knygos ateitį, rašote apie tai,
kad autorė dalyvauja televizijos laidoje „Vakaras su
Marijonu“. Deja, taip neįvyko – nesusilaukėte TV dėmesio.
Kaip manote, kodėl? Apskritai atrodo, kad knygos lyg nebūtų –
o ji tikrai gera… Dabar dažnai kur kas labiau išreklamuojamos
kur kas prastesni kūriniai. (Gal reikėjo leisti „Tyto
alboje“?)
Nežinau, gal jums reikėtų performuluoti klausimą, ar
šitą jo dalį išmesti, nes rašau atvirkščiai: ne kad herojė
dalyvauja laidoje su Mikutavičiumi, o kad HEROJUS, kuris toje
laidoje baisisi mano romanu ir jį pasmerkia, o herojė laidą
stebi namuose, prie televizoriaus. Na, jo reakcija, kad ir ne
Mikutavičiaus laidoje,o LT dienraštyje, buvo lygiai tokia,
kaip ir numačiau ((p.415-422; pridedu puslapius iš tos vietos).
Taigi – numačiau ir tai, kad jei kas ir bus
kviečiamas, tai ne aš, o jis.
Prisideda ir
žiniasklaidos piktdžiuga: tu mus kritikuoji, bet juk tu mūsų
rankose: nematysime tavęs, niekas nematys ir tavo romano.
(man leidykloje paaiškino, kad laikraščiai ir žurnalai
gauna knygos egzempliorius, tad jie tikrai žino apie romaną).
Buvo objektyvių dalykų: kai nunešiau į leidyklą, mano
pageidavimas buvo: greičiau ir padaryti reklamą iki
„Eurovizijos“; norėjau diskusijos prieš ją… Tačiau taip
neįvyko. Galbūt jie ruošiesi knygų mugei, o aš nukritau tarsi
iš dangaus, be to, ir pati jokios iniciatyvos nerodžiau, tik
nunešusi į leidyklą, kartu nunešiau ir pageidavimus dėl
reklamos. ‚Almos litteros‘ darbuotojai dirba stebėtinai
profesionaliai ir greitai, maniau, taip pat bus ir su reklama.
Taip neatsitiko, manau, gal ir pačiai reikėjo būti aktyvesnei
ir lįsti jiems į akis, bet kad nelabai moku ir nedrįstu. Taip,
buvo minčių nešti į „Tyto albą“ nuo pat pradžių, nes
Varanavičienės veiklumo reklamuojant savus autorius sunku
nepastebėti, o mano romanui kaip tik ir reikėjo greitos ir
agresyvios reklamos. Ir dabar aišku, kad gyvenimas pats siuntė
ženklus: nešk ten, bet… nepaklausiau. Buvau ką tik parašiusi
romaną, kai mieste sutikau „Tyto alboje“ dirbančią
bendramokslę, kurios gal metus nebuvau mačiusi… kalbamės, o
aš galvoju: reikia pasakyti, kad noriu atnešti romaną. O ji
man: žinai, Ivanauskaitei ketvirta vėžio stadija… Na ir
neprasižiojau, kažkaip nepatogu pasirodė tokiame kontekste apie
savo romaną, tarsi jos vieton eičiau.
10. Anonimas
internete: „Prikolas, autorė – mano dėstytoja! Ak va ką ji
slepia:) Reiks paskaityt.“
Kaip reagavo
draugai, pažįstami? Ar nebaisu buvo taip apsinuoginti, atsiverti
– juk vis tiek visi tapatina? Juo labiau, kad pati sakote –
romanas autobiografinis. Kokias aplinkinių reakcijas
pastebėjote? Ar nepasijutote ekshibicioniste? (Nors tai dabar
ir madinga.)
Man romane svarbiausia dviveidystė kaip vienas talento
stabdžių. Tad aš to ehshibicionizmo nejaučiu, nes man jis
buvo tik priemonė tam, kas mane domino, atskleisti: man buvo svarbu
ne mano istorija, ji tik pasirodė labai tinkama priemonė
atskleisti bendresniems mane sudominusiems dalykams. Buvo
minčių „pasislėpti“ , bet nenorėjau prarasti kitos
temos – aukštosios ir popkultūros susidūrimo…
O reakcijų būta įvairių.: kai kurios prototipo
gerbėjos pasiryžusios man akis iškabinti, kad paliečiau
Šventąjį… Kitas kraštutinumas – skatinimas rašyti toliau ta
tema su retoriniu klausimu: kiek dar reikės tokių
anilionyčių, kad Lietuvoje dviveidystės būtų mažiau…
Sulaukiau ir visai supratusių romano intencijas, ir visai
prašovusių pro šalį, daugiausia iš tų, kuriems svarbiausia pletkeliai:
o kas gi ten tarp jūsų buvo? Ir pavydo, ir visai
netikėtų, gal net avansinių pagyrų…
11. Romanas
– itin impulsyvus. Kas sukėlė šias emocijas? Kas (įvykis,
konkretus žmogus) inspiravo jį parašyti? (remiu Jus prie
sienos - prašyčiau atsakyti ne abstrakčiai).
Inspiravo ir žmogus, ir įvykis, kuris tiesiog buvo
paskutinis ilgo proceso lašas. Tarybiniais metais mano motina
dirbo odos ir veneros ligų dispanseryje med. seserimi vyrų
gonorėjos kabinete. Ateidavo tiek daug garsių
Lietuvos vyrų, „turinčių žmoną“, vyrų, apie kurių ištikimybę
žmonoms ir tada, ir dabar tenka skaityti spaudoje. Ateidavo
ir jų žmonos – kurios, savo ruožtu, nurodydavo savo nuodėmes,
ateidavo „kontaktai“, meilužės ir meilužiai. Manau, tai
formavo mano pažiūras į seksą ir šeimą. Su tokiu žinojimu
nėra lengva gyventi, skaitydama tą spaudoje pateikiamą jų
melą, visada jausdavausi ir tebesijaučiu nejaukiai. Negaliu
sakyti, kad ir anksčiau nesu patekusi į visai analogiškas
situacijas taip pat su turinčiais gan garsius vardus žmonėmis
ir analogišku jų elgesiu, bet kažkaip nusispjaudavau ir tiek.
12. Siekėte
išprovokuoti diskusiją apie šeimą, ištikimybę, profesionalumo
standartus, talentą. Išėjo… skandalas su Kučinsku. (Ar ne?
Bet daugelis būtent dėl to įsidėmėjo Jūsų pavardę.
Taip, man labai nemalonu, kad būtent dėl to skandalo
įsidėmima mano pavardė. Dėl to, kad ką bedaryčiau, bus
sakoma: ji tai daro dėl Kučinsko, naudojasi jo vardu ir t.t.
Deja, neturiu ką į tai atsakyti. Kas skaitė romaną ir
norėjo suprasti, tas supras, kad taip nėra. O kas nenori ar
turi išankstinį nusistatymą, tam niekaip ir neįrodysi.
Lietuvoje gaji nuomonė: ne mano kiaulės, ne mano
pupos. Taigi kiti, kuriems taip pat tinka mano iškeltos
problemos, apsimeta, kad tai jų neliečia, maža to,
įtariu, net paslapčia džiaugiasi: aha, įkliuvai, kapanokis pats. O
mes pažiūrėsime ir tyliai pasidžiaugsime, kad tau atsirado
papildomų problemų: juk kuo blogiau tau, tuo geriau mums. Ir
dėl to man taip pat nėra smagu. Kita vertus, tai padėjo
suprasti visą tą šou pasaulyje esantį mėšlą ir užkulisines
intrigas, kuriuose pop dainininkams tenka kapanotis.
13. „Pop
žvaigždės portretas ekspresyvus, kaip moters plunksnai
netikėtai natūralistinis.“ „Turint omeny, kad romano autorė – moteris
filosofė, knyga šokiruoja.“ Ar pasiteisino
priemonės, kuriomis siekėte atkreipti
skaitytojų dėmesį?
Nežinau, ar pasiteisino. Rašiau labai natūraliai: man
gražus žvaigždės hedonizmas ir kūniškumas. Apskritai esu už
popkultūrą. Manau, laikui bėgant išnyks būtent aukštoji
kultūra, įnešusi į popkultūrą šiek tiek asmeniškumo. Ką savo
romane kviečiu herojų daryti jau dabar… Popkultūra daug
sąžiningesnė už aukštąją, nes nežada to, ko negali duoti, ji
nepraradusi ryšio su žmogaus kūniškumu, kurį aukštoji kultūra
stengiasi ignoruoti…Taigi viena romano minčių - kad ir
aš kaip aukštosios kultūros atstovė, po savo „išvedžiojimais“
( Žvaigždės terminas) tesu tik kūnas. Šiaip labai įdomu
pasekti filosofinių idėjų ryšį su jas kūrusiais žmonėmis.
Tarsi praėjo daug laiko po to, kai Nietzsche sakė, kad
filosofija – tik jos kūrėjo išpažintis. Ir todėl gana juokinga
skaityti tūlo filosofo apibendrinimus, kad seksas – nevertas
ir nereikšmingas dalykas, juokinga žinant, kad tas žmogus
vartoja antidepresantus, kurių gi vienas svarbiausių
šalutinių poveikių – lytinio potraukio sumažėjimas. Tada
natūraliai kyla klausimas: o jei būtų antidepresantų, kurių
šalutinis poveikis – lytinio potraukio padidėjimas. Kokios
būtų tada jo idėjos?
14. „Herojus impozantiškas
savo apetitu, o herojė – irgi gera, hm…“ (atsiliepimas.)
Herojų patirtis atrodo itin autentiška. Ar įmanoma taip
įtikinamai sukurpti istoriją tik sėdint prie rašomojo stalo?
Žinoma, kad ne. Iš kokių realaus gyvenimo klodų ši patirtis?
Patirtis iš realaus gyvenimo, be abejo., ir ta
šokiruojanti, ir ne… Beje, kiek ne į temą, bet apie realų
gyvenimą. Internete buvo ir tokių piktų pamokymų man:: kad man
reikėtų žemę rankomis paliesti, padirbti žemės darbus ir t.t. Atsiremti
į medį ir nusiraminti susiliejus su gamta… Na
atsiremdavau į tą medį ,išbandžiau jau seniai tas psichologų
ir teisingų tautiečių visur skalambijamas rekomendacijas, bet
tai man buvo svetima… Man geriau susilieti su miestu, jo
dulkėmis vaikštinėjant. Tą ir darau… O dėl žemės darbų
net juokinga, kaip žmonės įsivaizduoja filosofus: mat
kolūkiuose vasaromis esu ir tvartus dažiusi, ir obuolius
skynusi, kopūstus kaupusi… Taigi pinigų reikėdavo. Net
betonuoti moku: kai motina gavo sodą, nebuvo pinigų
darbininkams, tad tampiau ir plytas, ir žemes, ir rūsį
betonavau, ir sodinau, ir ravėjau – viską, kas reikėjo. Ir
patiko man tie darbai. Tiesa, labiau patiko pats procesas, darbas
dėl paties darbo, o rezultatas beveik nejaudindavo ar net
erzindavo: tampyti derlių namo atrodydavo visai beprasmiška:
juk kiek čia žmogus suvalgai, man atrodydavo geriau viską
išmesti, kad sutręštų. Bet va kai stebėdavau pas
kaimynus atvažiuojančius svečius su šašlykais ir tas
linksmybes, niekad negalėdavau atsistebėti: kas ten tokio linksmo? Ir
labai džiaugdavausi, kad man nereikia dalyvauti tame
linksmybių nuobodulyje…
15. „Man patiko popsinio
romano ir geros eseistikos mišinys. Herojus man rodos
Kučinskas“. „Ar tiesa, kad romano prototipas yra kažkas iš
projekto „tikri vyrai“ - Žvagulis, Kučinskas ra Paškevičius
ir ar tiesa, kad atpažinęs save kažkuris iš jų uždraudė
leidyklai jį
reklamuoti?
„Prototipas gali būti E.Kučinskas, nes panašiai aprašytas jo
balsas, o jis taip
pat nepatikusius žmones siunčia N…, kaip romano kita herojė
filosofė.“
Perskaičius knygą,
neabejotinai kyla proziška, šlykščiai bobiška mintelė: „Betgi
rašytoja Jį (romano herojų – greičiausiai Kučinską!)
įsimylėjusi! Tad jau nepykite, jei tiesiai šviesiai paklausiu
to, ką visi labiausiai ir nori žinoti: tai kas ten tarp jūsų buvo, a?
Ar tai – tik gudriai jūsų suregzta intrigėlė, kad romaną
pirktų?
Spaudos klišės apie Žvaigždžių ir gerbėjų santykius
daro savo, ypač kai dar palaikomos pačių žvaigždžių ir
žurnalistų. Mane stengiamasi būtinai įgrūsti į kokią
nors sau priimtiną ir suprantamą lentynėlę. Meilė – kerštas –
neapykanta. O jei viskas kartu? O jei kerštas, bet ne
herojui? O jei meilė – bet ne jam, o dukrai, kuriai
norėčiau palikti Lietuvą, kurioje nebūtų slepiamas
kūniškumas, Lietuvą, kurioje būtų mažiau dviveidystės, kurioje
Žvaigždės būtų gyvos: kartais geros, kartais ne, kartais
dosnios, kartais savanaudės, kartais jautrios, o
kartais neteisingos ir beširdės? O jei neapykanta, bet
ne herojui, o aplinkybėms, tiek jį, tiek kitus stumiančioms į
dviveidystę vardan to, kad išgyventų Lietuvoje? Galiu
pasakyti tik tiek, kad iki šiol nesu buvusi nė viename
Kučinsko koncerte…ir nesiruošiu eiti .
O kas tarp mūsų buvo? Vienas iš knygos bandomųjų
viršelių buvo du susipynę čirškantys degtukai (jei pavyks,
prikabinsiu failą). Manau, tai geriau atspindėtų tai, kas
buvo, nei dabartinis viršelis. Vieną gražią pavasario dieną
parašiau jam kritišką e-mailą, kuris beveik toks ir
spausdinamas romane. Apie tai, kad, kad tikrasis jis, kaip
galima spręsti iš manierų, balso ir pan. dalykų, yra visai ne
toks, kokiu dedasi spaudoje. Praktika patvirtino mano e-mailo
teoriją. O kiek kuri konkreti romano detalė atitinka realybę,
ne tiek svarbu: kažkas perkelta tiesiogiai, kažkas išmonė.
Pagrindinė romano problema – ta, su kuria susidūriau
realybėje.
O dėl intrigėlės, kurią prikišate… Nežinau, kaip
galima prikišti ją, jei aiškinate, kad herojės patirtis
skaudi… Ar iš skausmingos patirties rezgamos intrigėlės, kad
romaną pirktų? Beje, kai leidykla ruošė pranešimą BNS apie
romaną, ten įrašė vieną sakinį, iš kurio iškart būtų aišku,
kas herojus, taigi iškart visi ir būtų užkibę ant to vardo,
analogiškai – iškart būtų žiniasklaidos dėmesys… Gal
pasiteiraukite leidykloje, kokia buvo mano reakcija… O jei
būčiau norėjusi didelių tiražų, būčiau parašiusi
paprasčiausią lengvą erotinį romaną, be jokios eseistikos ir
„uodegų“ realybėje… Juk būtų ir man ramiau, ir tiražai
didesni…
(atsakiau į šitą paskutinę klausimo dalį ir
pagalvojau, gal ją išmesti? Nežinau, man kažkaip irgi
dubliuojasi su kitais klausimais ir…na, šiaip ar taip –
atsakiau, nors tai man nėra labai reikšminga)
16. Savo knygą pati
apibūdinate kaip „erotinį romaną“, bet teigiate, kad giliąja
prasme romanas yra filosofinis-moralistinis. Ar nėra
taip, kad ryškus jo rūbas kartais nustelbia esmę? Ar,
parašiusi knygą, pasiekėte tai, ko norėjote? Negi norėjote
tik iškelti problemą? (juk niekas nepasikeitė – ar ne?)
Rašiau romaną, kurį galėtų skaityti visi – ir tie,
kurie skaito Malūką, ir mano kolegos. Teko prisitaikyti:
pirmiesiems tonu aukščiau, antriesiems – tonu žemiau.
Iš savo aplinkos teko išgirsti priekaištų, kad galėjau skelti
į du romanus ir išleisti atskirai. Taigi ta erotinė
vyriškoji dalis būtų populiarus erotinis romanas, o antroji
būtų virtusi esė.
17. Viena romano idėjų – mintis,
kad aukštosios kultūros pasikėlimas – atvirkščiai
proporcingas popkultūros kokybei, kad Lietuvos visuomenės
uždarumas ir jo sąlygojamas provincialus davatkiškumas ,
puritonizmas neleidžia rastis ryškioms žvaigždėms. Kiekviena nauja
idėja, kiekvienas talento gūsis pasmerktas žlugti. Esą dėl to
nelaimime ir „Eurovizijos“. Pasigendate ne tik ryškios
asmenybės ir profesionalumo scenoje, bet ir pastebite, kad
spaudoje jie atrodo tarsi belyčiai, sukurpti pagal vieną
šabloną, jų skandalai - dirbtiniai. Esą jie tarsi neturi savo
gyvenimo, o tikros Vakarų žvaigždės – kupinos aistrų,
ekscentriškos, arogantiškos, jų charakteriai spalvingi – o
mūsiškės gyvena eilinio piliečio gyvenimą, kuris tinka
„brandžios asmenybės“ aprašymui psichologijos vadovėlyje.
Bet, man atrodo, labiau pasigendate žvaigždės mito – manau,
ne visi talentingi būtinai psichopatai. Kartais atrodo, kad
Jūsų pretenzijos nukreiptos tik į vieną žmogų…
Na, jei parodytumėte normalų talentingą žmogų, būčiau
dėkinga. Aš kultūros istorijoje tokių nepastebėjau.
Turiu galvoje ne „žinomus“ gabius žmones, gaunančius per
valstybines šventes nomenklatūrinius apdovanojimus už įnašą į tt
tautos kultūrą, o tas vienetines žvaigždes, šviečiančias po
apdovanojimų…
Šiaip – dainininkai dažniausiai yra daugiau mažiau
isteriškos asmenybės, ir vėl čia – pagarba Stingui – kad jis nebijo
to viešai prisipažinti, teigdamas: „Isterija yra mano
nuolatinė būsena“, o mąstymas visada daugiau mažiau tiek
šizoidiškas, tad tuo pačiu ir filosofai…
O dėl pretenzijų, nukreiptų į vieną žmogų… Kai
pasirodė romanas, visi klausė: kas jis. Ir minimi pretendentai į herojus
buvo ir Kučinskas, ir Žvagulis, Dambrauskas, Kovaliovas,
Meškėla… Juokingiausia būdavo tada, kai man pasakius: ne tas,
man būdavo atsakoma: a, keista, bet girdėjau interviu su… jis
(Kučinskas, Žvagulis, Dambrauskas, Kovaliovas, Meškėla…)
lygiai tais pačiais žodžiais kalbėjo kaip tame romane… Arba:
teko būti vakarėlyje su… , jis elgėsi lygiai taip, kaip tavo
romane… Kartais tai skaityti ir klausytis būdavo labai
juokinga: kiek turi būti vienodos tos mūsų žvaigždės savo
charakteriu ir elgesiu…
Vienoje vietoje aš rašau apie interviu su žvaigždėmis…
Tiesa ta, kad aš išties rašydama buvau pasiėmusi populiarius žurnalus
ir per kelias dienas perskaičiau begalę interviu su jomis…
patikėkite vaizdas, kuris atsivėrė, prašosi humoristo
plunksnos. Jei netingėčiau sudėti į vieną daiktą, iš
žurnalistų klausimų ir žvaigždžių atsakymų išeitų smagus
farsas…Gal kai žmonės skaito ‚dozėmis“, kartą` per mėnesį ar
savaitę, ir skaito tik apie juos dominančius garsius žmones, to
ir nepajaučia…
18. „Rizikavau užsitraukti
žvaigždžių nemalonę. Ir ta rizika tebelieka.“ Bet turbūt iš
tikrųjų suerzinote tik E.Kučinską? Tai, kas iškilo į viešumą,
buvo tikrai bjauru – tikros aistros, anot
Jūsų?:)(Neįsižeiskit tik.) Kodėl jis taip skausmingai reagavo, aišku,
bet kodėl reagavo būtent jis? Kaip jis apskritai atsidūrė
šios istorijos epicentre – tik todėl, kad kažkas pasakė, jog
herojus jį primena?
Ar begali būti baisesnė likimo
ironija – teigiate, kad romano prototipas – Stingas (tiesa,
tik savo charakteriu, bet ne muzika), o visi supranta, kad…
Tai kad kaip ir aišku, kodėl… O likimo ironijos nėra:
jų charakteriai labai panašūs… Ir dar galiu pridurti, kad
žodžiai apie Stingą atsirado jau prieš atiduodant romaną į
spaustuvę. Išsigandau herojaus baimės…Ji didelė. Ir tai,
matyt, kone vienintelis dalykas, kuris jo charakterį
skiria nuo Stingo.
(šitas klausimas man atrodo beprasmis po to, kai
Kučinskas pasisakė esąs prototipas)
19. Jūsų knyga – apie
talentingą, bet kartu ir impulsyvią, ekscentrišką asmenybę,
priverstą užgniaužti aistras,
impulsyvumą, kad atitiktų
visuomenės įprastas vidutinio biurgerio normas. Teigiate, kad
tikra Žvaigždė negali pragyventi santuokoje iki Grabo Lentos.
Bet pateikiate itin palaido, pašlijusios moralės, dviveidžio, ciniko,
bailio ir egoisto Žvaigždūno – iš tikrųjų šlykštaus ir atstumiančio tipo
– portretą. Negi groteską siūlote kaip siekiamybę? Visa tai
labiau panašu į kerštą nei pasiūlymą diskutuoti.
O ar būna nepalaidų žvaigždžių? Kalbu apie tikras
žvaigždes, o ne vieną diską išleidusį dainininką ar realybės
šou dalyvį, kuriam spauda prilipdo tokią etiketę Siekiau parodyti hedonistinį
žmogų. Iš esmės mano romanas savo idėjomis grįžta prie
antikos kinikų tradicijos- tiesa kaip natūralumas. Norėjau
parodyti, kad ir aukštosios kultūros, ir pop kultūros
atstovus valdo tos pačios žemiškos paskatos ir tie patys
gamtiniai instinktai, tik pirmieji arogantiškai juos
pridengia kultūra kaip figos lapeliu…
Tiek romane, tiek gyvenime esu savo herojaus pusėje.
Kuris iš prigimties nebuvo dviveidis ir bailys, veikiau atvirkščiai, bet būtent
šitas dvi „puikias“ savybes jam įdiegė gyvenimas davatkiškoje
Lietuvoje, kurioje jis priverstas slėpti pusę savęs.
Priverstas save pateikti kaip kažką kita, kitaip bus suėstas konkurentų
ir pavydžių tautiečių.
(Jūs taip pat hedonizmą įvardijate kaip kažką
šlykštaus. Man tai neatrodo šlykštu. Džiaugiuosi, kad tos
romano idėjos buvo sugautos. Omni.lt Saros P.Luis recenzijoje (prikabinu).
O dėl santuokos iki grabos lentos. Gal nuoširdžiau
būtų, jei būtų kalbama apie kontraktą, tarkime, trims metams.
Jei tinka, juk galima prasitęsti. Gal tada žmonės labiau
stengtųsi, kontraktui artėjant į pabaigą? Jei
atsiranda vaikų, kontraktas sudaromas iki jauniausiam vaikui
sueis 18 metų… jei po to bent vienas sutuoktinis nutaria
santuokos nebepratęsti, ji laikoma pasibaigusia..
Priesaika “kol mirtis mus išskirs” ir pernelyg
idealistinė, ir įvaro bereikalingus kompleksus ir net fanatiška. Juk
gyvenimas visai ne idealistinis. Aš už realias priesaikas,
pvz: “kol gyvenimas mūsų neišskirs”.
20. Išvedėte formulę: kuo
labiau žvaigždė atitinka gyvenimo būdo žurnalų gyvenimą, tuo
mažesnė žvaigždė ji yra. Esą šou aplinka nepritaikyta
monogamijai, šeimai tie žmonės visai netinka. Anot Jūsų,
nebent šeima būtų savotiška separacija, kai nebyliu šalių
susitarimu kiekvienas gyvena kas sau. Viename interviu
teigiate, kad žvaigždės galėtų būti palaidos atvirai –
visuomenės opinija galėtų toleruoti jų palaidumą tol, kol jis
nevirsta prievarta. Kodėl Jums, tiesą sakant, tai taip
aktualu?
Todėl, kad pop kultūra turi didelę auklėjamąją
funkciją, kuri gal ir tiesiogiai nepastebima: juk akivaizdu,
kad Žvaigždžių pasakytas sakinys, jų gyvenimo
pavyzdys svaresnis nei, tarkime, šimtai teorinių
straipsnių apie teisingą ir deramą gyvenimą.. Konferencijos,
kurios rengiamos mano aplinkoje, tarkime, apie jaunimo ugdymą,
lieka tik sofistika, visai neveikiančia realaus gyvenimo, tuo
tarpu ta pati idėja pop Žvaigždės lūpose, taptų
gyvenimo credo visiems ja besižavintiems žmonėms..Tad pop
kultūros atstovų atvirumas skatintų visos visuomenės atvirumą.
Ir atvirkščiai – jų dviveidystė tarsi postūmis visiems
būti dviveidžiams.
Kitas dalykas, dėl ko tai man pasirodė aktualu, yra
tai, kad labai skaudu žiūrėti, kai žmonės savo mylimoms
žvaigždėms dovanoja savo brangiausius jausmus – meilę ir
ištikimybę, kad žmonės tapatina mylimą žvaigždę su jos dainomis ir jos
piarais, o žvaigždės į šią gerbėjų meilę ciniškai atsako melu
žiniasklaidoje. Todėl būtent ir gerbiu Stingą, kad jis
išdrįsta pasakyti: „noriu būti geriausias, man tai patinka.
Esu egoistas. Nelipčiau ant scenos, jei toks nebūčiau ,
„Sėkmė reikalauja šiek tiek nuožmumo. Jei man reikėtų
rinktis: draugystė ar sėkmė, pasirinkčiau būtent ją“.
Neįsivaizduoju nė vieno Lietuvos dainininko, kalbančio taip,
o juk turbūt visiems aišku, kad taip galvojančių dauguma.
21. Esate už laisvus prancūziškus
vyro ir moters santykius santykius, tarkime, kad ir tokius,
kokius propagavo prancūzų rašytojai ir filosofai Sartre’as ir
Simone de Boveuar. Kaip tai pasireiškia Jūsų asmeniniame
gyvenime? Ar buvote įskaudinta meilės patirties – turbūt esate
ne iš tų, kuriems asmeninis gyvenimas slysta kaip per sviestą?
Kad ir kaip būtų keista, esu iš tų, kurių jokia
patirtis nepamoko, tad kažkaip aktualiam skausmui atlėgus, aš
tos praeities nebejaučiu: nei teigiamos, nei neigiamos. Ji
man tarsi istorija, niekaip emociškai nenusijusi su manimi.
Nežinau, ar tai gerai, bet juk neprisiversi kitaip, jei
nesijaučia.
Be to, turiu dar vieną ydą: ilgainiui mane taip
ima erzinti šalia esančio žmogaus fizinės savybės (balsas,
net jo intonacijos, kvapas, gestai ir t.t.), kad aš bėgsiu
nuo jo kuo toliau, ir galiu tai padaryti be jokių paaiškinimų…
Tad separacija man priimtiniausia šeimos forma.
22. Romano herojai – tarsi dvi
metaforos. Aukštosios kultūros ir laisvės simbolis –
filosofė; popžvaigždė – popkultūros ir senosios,
patriarchalinės, davatkiškos Lietuvos. Į filosofės kvietimą
būti charizmatišku ir laisvu žmogumi Lietuvos popžvaigždė
atsako kvietimu į lovą ( ir baime, kad kas to nesužinotų).
Bet argi ten netrokšta atsidurti ir filosofė?:)
Betgi ji to ir neslepia nuo pat to momento, kai gauna
tą pasiūlymą! Tik tiek, kad filosofė trokšta į tą lovą
su gyvu - kūnišku, aistringu, nepripažįstančiu jokių
„išvedžiojimų – „tuščių filosofijų“, anot jo, žmogumi, o
Žvaigždė nuo pat pradžių siūlo gulėti su jo įvaizdžiu…Dažnai
sakoma, kad nuėjus į lovą su Žvaigžde, nueini į ją su svajone
(t.y. su tuo žmogaus įvaizdžiu, kurį suformavo žiniasklaida bei
jo dainuojamos dainos), o atsikeli jau su realiu. Tai va,
filosofė, gavusi Žvaigždės kvietimą į lovą, nusprendžia, kad
jai tinka, bet ji nori gultis su realiu žmogumi, kurį permato
už Žvaigždės dirbtinio fasado, o Žvaigždė visais būdais
stengiasi, kad ji atsigultų su jo įvaizdžiu, kaip
įpratęs.
23. Teigiate, kad šių dviejų
kultūrų dialogas įmanomas tik kūniškume ir tik vadinamosioms
11 minučių… (Ar verta prasidėt? :) Gal visada jautėtės
kitokia, daugumos nesuprasta?)
Teigiu kitaip: kad Lietuvoje šių dviejų
kultūrų dialogas įmanomas tik kūniškume… Gal nuo jo reikia ir pradėti… Kitų
supratimo man pakako, gal kad mane darbe supa nemaža protingų
ir humoro jausmo nestokojančių žmonių. Kartais kolegos
pasišaipo iš mano atžarumo ar cinizmo; kadangi humoro jausmas man taip
pat nesvetimas, mielai atsilyginu tuo pačiu apie jų savybes.
24. Kodėl neįvardijate tikrojo
romano prototipo?
Jis lyg jau ir pasisakė pats… O pradžioje norėjau jam
palikti veiksmų laisvę: kiek jis pats norės ir matys reikalą
identifikuotis su romanu. Bet kokiu atveju rašydama žinojau,
kad žaisiu pagal jo žaidimo taisykles, kad mano noras iškelti
man rūpėjusią problemą, netaptų jo karjeros stabdžiu;
atvirkščiai, noriu, kad jį žmonės pamiltų tokį, koks realiai
yra: kartais geras, kartais blogas, kartais savanaudis…
25. Sakote, kad, jei romaną
inspiravęs žvaigždūnas norėtų, padėtumėte jam parašyti
autobiografinę knygą. Dar negavote jo pasiūlymo?
Tam jam reikėtų daug drąsos, sugebėjimo pakilti virš
užgautų ambicijų… ir nusileisti iš žvaigždiškų aukštumų. O
kai vadovaujamasi spaudos klišėmis, kad kiekvienas pasiūlymas
yra menko žmogaus lindimas prie didingos Žvaigždės, norint
pasišildyti jos šventuose šlovės spinduliuose, žinoma, nei
gauti pasiūlymą realu, nei, tiesą sakant, įdomu. Nes tai, kas
domintų mane, galbūt būtų diskusijų knyga – net imant
pagrindu šitą romaną ir polemizuojant su jame išsakytomis
idėjomis. Juk jame labai daug ką įdedu į herojaus lūpas apie
lietuvių popmuziką, kultūrą, politiką ir t.t. Tai galėtų būti
kažkas panašaus į Beidbeder ir Falco diskusijų knygą „Aš
tikiu. Aš irgi ne“. Žinoma, tuščia sentimentali knyga
„Lietuvos Žvaigždė…“, kur visi atsakymai jau žinomi iš anksto:
jis idealus, jam muzika viskas, jis pavyzdingas šeimos
žmogus, kurio nuodėmės kažkur praeityje, o dabar jis jau
tobulas, yra niekinė. Man norisi tikrumo ir autentikos. t.y.
autentikos, kuri yra ne asmeninio gyvenimo detalių
viešinimas, bet savo pasaulėjautos atskleidimas. Kiek pažįstamas jo būdas,
manau, greičiau pasisamdys bet ką, kas sukurps teisingą
knygą, nei ryšis tokiam netradiciniam žingsniui. Paskelbs,
kad nereikia: aš dainininkas, aš įdomus dainomis, o ne
„išvedžiojimais“. Neabejoju, kad širdyje tikrai to norėtų, bet
baimė rizikuoti kaip paprastai nugalės.
26. Romane kreipiatės į visas
garsių vyrų žmonas – ne tik dainininkų. Jus stebina jų
pozicija: esą jų vyrai – geri, tik prie jų lenda blogos
moterys. Turėjote karčios patirties?
Ne, neturėjau. Tik rašydama romaną skaičiau daug
interviu populiariuose žurnaluose su garsių vyrų žmonomis, ir, deja,
visos jos kartoja tą patį kaip susitariusios… O to
nesuprantu: gal kad tas savininkiškumo jausmas man svetimas:
na ir kas, kad tai mano vyras…Jis laisvas įsimylėti bet ką,
aš – taip pat. Atsakomybę artimam žmogui suvokiu kaip pagalbą
reikiamu momentu, o ne aistrų ar net jausmų slopinimą kitam
žmogui…Man atrodo, kad ta problema: įlindo į svetimą šeimą ir
„pavogė“ vyrą, yra išpučiama pačių moterų… Ir vaikų problema.
Vaikais tiesiog sumanipuliuojama: jei žmonės tikrai atvirai
ir be pykčio kalbėtųsi su vaikais, kodėl skiriasi, tikrai
jokių traumų jiems nebūtų: ar bent ne didesnė trauma negu keliantis
gyventi į naują vietą, pakeitus mokyklą ir pan. Čia yra
kitkas: vaikams tarsi netyčiom viena pusė kad ir puse žodžio,
kad ir gestu ar net intonacija pasiskundžia, tada, žinoma,
vaikas sureaguoja emocionaliai ir prasideda vaiko krizė,
kuria jau galima žaisti: ach, reikėtų gyventi kartu dėl vaikų,
juk taip jis kenčia, matai.
27. Interviu sakote: „Tame
gyvenimo etape man reikėjo popso, banalybės. (…) Pasažai apie
gerą, kokybišką muziką ir jos teikiamą galimybę
atsipalaiduoti – visiškai autobiografiški.“ Atrodo, kad ne
tik jie. Tas susidūrimas su „popsu, banalybe“ Jus taip sukrėtė?
Nelabai supratau klausimo…
28. Sakote: „Žvaigždės yra
ūmios, impulsyvios. O tai pavojinga gyvybei pačia tiesiogine
prasme.“ (Turint omeny S.Gedą…) Ar bijojote, bijote?
Reakcijos, o iš tikrųjų gal ir fizinio susidorojimo?
Ne tik S.Gedą. Buvo Noreikų šeimos
tragedija..Akademiko Mažiulio. Poetės ir rašytojos Gražinos
Cieškaitės. Pagrindo bijoti turiu. Kita vertus, kadangi šią
košę užviriau pati, bet kokiu atveju man lyg ir nederėtų dėl
to verkšlenti.
(Beje, jūsų klausimas, kad aš pasiduotų mitui, jog
žvaigždės ir įžymūs žmonės visi nenormalūs.Juk būtent
žiniasklaida suformavo jų įžymių žmonių išdailintą portretą::
ramus poetas, dieną naktį prasmegęs sudėtinguose
verčiamuose tekstuose.. Puiki puikių gydytojų meilė,
patvirtinama susikabinusios besišypsančios jų poros nuotrauka
žurnale… O matyt gerai šeimas pažįstantys artimieji visai
nesistebi įvykusiomis tragedijomis)
29. Sakote: „…Tai leido
pamatyti tą dulkiną alyvą gatvės pakrašty, kaip rašau ir
romane.“ Tai buvo meilė?
Na čia tas klausimas, atsakymas į kurį - teigiamas ar
neigiamas – neišvengiamai bus sutiktas priešiškai. Šitas
žmogus turi labai gražių savybių, kurių
nepateikia net piaruose: žvėriška intuicija, jautrumas,
tiesumas, šuniškas prieraišumas prie artimų žmonių, daiktų,
bet ko, kas jam įprasta, muzika, tūnanti jame giliai
giliai ir, nepaisant didžiulio populiarumo, taip kol kas iki
galo ir neiškrapštyta, dirbtinai save ribojant siauručiu
žanriniu takeliu… Yra už ką ir nekęsti, kažkuo bodėtis, visko
yra, spalvingas ryškus žmogus. Neneigsiu, kad sukėlė
stiprių ir labai prieštaringų jausmų. Tai talentingas žmogus,
kuriam dėl jo charakterio verkiant reikėjo savos Joko Ono ar Marinos
Vladi , bet akivaizdu, kad jis niekad tokios neturėjo. Aš
nei galiu, nei noriu jomis būti. Deja. Man visai nepriimtina
garbės kaip išorinio padorumo nuostata. Galiu pakartoti B.
Okudžavos dainą: „Skatiko vertas tas, kuris viršesnis
jaučiasi už kitą“… Sutrinku susidūrusi su vulgarumu, ne kaip
paprastumu, toks man jis patinka, o su vulgarumu kaip
prastumu. Glumina žmonės be humoro jausmo. Jei
vaizdžiai, vyras, kurį galėčiau pamilti,charakteriu
turėtų būti panašus į mizantropą nekonformistą daktarą Hausą
iš to paties pavadinimo serialo. Ir šiaip: galėčiau mylėti
Kazanovą, bet ne Don Žuaną.
30. Ne, vis dėlto
neatsitiktinai Jus pavadinau Jūrate… Ar buvo taip, kad
aprašyti įvykiai ėmė įsiterpti į realų gyvenimą, jį keisti?
Juk kūryba – raganavimas, šamanizmas.
Nežinau, kai nuolat kalbama apie herojų, pasakojamos
girdėtos apie jį istorijos ir t.t.. – tam tikra prasme
norom nenorom esu priversta galvoti apie jį
daugiau, nei iš tikro norėtųsi. Veikia dar
ir kitaip. Iškart po šito, pradėjau kitą romaną. Reakcija į
šitą mano romaną privertė pakeisti jo sumanymą, pagrindinę
heroję pakelti socialiniu laipteliu aukščiau, kad galėčiau į
jos lūpas įdėti kai kuriuos man parūpusius dalykus.
31. Tekstas – nervingas,
vietomis neurotiškas. Turbūt nelengva gyventi be odos? Ar
esate tokia pat stipri (nors ir jautri) asmenybė, kaip
herojė?
Matyt tokia be odos gimiau, ir kur jos įsigyti,
nežinau. Bet moku išsižliumbti. Tai sveika, nes akis pravalo, ir
to užtenka.
32. „A, pagaliau supratau,
kodėl filosofinės idėjos taip sunkiai skinasi kelią į
Paprasto žmogaus sąmonę. Nagi todėl, kad niekas nepasirūpina
žurnaluose aprašyti tikrųjų filosofų nuopelnų: „Lietuvos
filosofijos žvaigždė J.Baranova vakar įsigijo naujus lūpų dažus.“
„Lietuvos filosofijos Grandas A. Šliogeris sužvejojo kuoją.“
Kliūna ne tik popkultūrai – negailestingai talžote ir
Lietuvos filosofų bendruomenę. Nebaisu erzinti visut visus?
Nežinau, ar čia ir kitur erzinu. O jei ir
erzinu, tai bent jau minėta citata erzinu ne filosofų bendruomenę,
o žurnalistus, rašančius apie pop žvaigždes. Juk paprastai
nerašoma apie jų muziką, kas ji jiems, kaip ji kuriama, ne
apie pasaulėjautą, o apie tai, kas ką nusipirko, kas ką valgė
ir t.t. Tai pamaniau, kodėl gi taip negalima būtų parašyti
apie filosofus, gal visuomenei jie taptų patrauklesni. O elito kultūrinės
arogancijos kritikos mano romane yra.
33. Žvaigždūno žmona,
provincijos viešbučių moterys, na, ir herojė – štai romano
moterų tipažai. Liūdnoka… Ar tai, Jūsų akimis, tipiški
nūdienės Lietuvos moterų portretai? PADORI SUTUOKTINĖ, PIGIOS
KEKŠELĖS, (vis dėl to laukiančios Princo, Žvaigždės) ir
LAISVA-NEPRIKLAUSOMA-LABAI NELAIMINGA (nes perdaug protinga) VIENIŠĖ?
Tai normalios realios moterys. Nežinau, ar galėčiau paniekinamai
sakyti: „pigios kekšelės“, nematau didelio skirtumo tarp jų
parsidavinėjimo ir dvasinio parsidavimo,reikalaujamo kasdien
kone kiekvienoje įstaigoje. Gal kūną pardavinėjančios yra
natūralesnės: prekiauja tuo, ką turi, o ne tuo, ko neturi,
bet ką teigia turinčios.
Labai įdomu, kad romano pagrindinę heroję laikote
labai nelaiminga. Aš norėjau parodyti vienišą,
bet vienatve patenkintą moterį, kuriai sunkumų
sudaro nebent aplinkinių nuostata, kad žmogus, pasirinkęs
vienatvę, Lietuvoje nelaikomas laimingu…savo klausimais juk taip pat
šią nuostatą patvirtinate.
Be to, gal nereikėtų taip apibendrinti dėl tipiškų
portretų: juk va yra ir žurnalisčių, man uždavinėjančių klausimus,
su potekste: o gal tu tik menka intrigantė,norinti
užsidirbti, kaip tuo mane apkaltino ir prototipas, yra
romano skaitytojų – Kučinsko gerbėjų, kurios
pasirengusios mane apspjaudyti – gal būtent visos tos,
apie kurias romane nerašau, yra tie tipiški nūdienės Lietuvos
portretai? Tik mano romane tokios visuomenės atmatos.
34. „Prikolna“, „neprėska“,
„kaip moteriai, labai atvira“ - skaitytojai negaili liaupsių,
bet iš esmės romanas vertinamas prieštaringai. kaip manote,
kodėl? Atsiliepimas internete: „Stebiuosi, kaip Anilionytė savo
skandalingu romanu iškėlė kultūrininkių bobiškus kompleksus.(…)
Jei Hegelį įveikė, šita knyga taip pat negali būto tokia
bloga, kaip kompleksuotos pavyduolės aiškina.“ Baisu, kai
pagalvoji, ką teko Jums ištverti.
Skaitydamas bet kokias knygas juk ieškai savęs. Jei
atrandi tai, ką apie save gali pasakyti viešai, mielai
pasakai: ach, kokie gražūs jausmai vaizduojami. O jei
taip pat atrandi save, bet tą negražųjį, kurį slepi nuo
viešumos? Kaip tai vertinsi? Ar turėsi drąsos pasakyti, kad tai taip
pat tu? Savo paskatoms atviras žmogus, prisipažins, kad jis
būna visoks, o bijantis savo paskatų, slepiantis didelę
asmenybės dalį pats nuo savęs, žinoma, kad neigs,
keikdamas autorių, o iš tiesų – tą savo slepiamą asmenybės
dalį. Jaučiasi, kad būtent tokių žmonių, slepiančių
save, puikiai prisitaikiusių gyventi dviveidystėje,
žvilgsniai susmigo laukdami, kad man būtų blogai. Na bet ką,
tegul patiria bent tokį malonumą… Juk dviveidystėje gyventi
nelengva.
Kontraversiškai reaguojama į romaną ir dėl to,
kad dviveidystė seniai tapusi Lietuvos viešojo gyvenimo
norma. Aš sukilau prieš normą, vadinasi, esu nenormali. O
nenormalius visuomenė stengiasi išstumti. Juk ir jūsų
ankstesnis klausimas: kam jums reikėjo šito romano, tarsi
toks: na ko tu čia spirgi? Juk visi taip gyvena, nueina į
šoną, jei tai vieši asmenys ir tai gresia iškilti
viešumon, tai spaudoje paneigia, paskelbdami, kad tai
šmeižtas, ir vėl toliau eina į šonus….tai ko purkštauji, juk
nuo tavo papurkštavimo pasaulis nepasikeis, tik pati nervus
susigadinsi?
Tad, tiesą sakant, reakcija tokia, kokios daugmaž ir
tikėjausi. Bet meluočiau sakydama, kad esu geležinė tos
reakcijos atžvilgiu; visko būna, kartais susileidžiu, tada
išsižliumbiu, bet ne dėl to, kad baisu, o dėl to, kad
skaudu. Baisu tik dėl to, kad priaugau kone tris
dydžius drabužių… Nuo 36 tada, kai nunešiau romaną į
leidyklą, iki 40 dabar per vienerius metus. Turbūt vienas
neigiamas atsiliepimas kainuoja vieną šokolado
plytelę…Žodžiu, kvadratūra stipriai padidėjusi – turbūt tai
siaubinga kaina moteriškų žurnalų požiūriu.
35. Atmetus Jūsų komentarus
apie romano idėjas, nepretenzingam skaitytojui gali
pasirodyti viskas kur kas paprasčiau. Anot Castor&Pollux „ŠA.“,
„susidaro įspūdis, kad herojė - orgazmo nepatirianti
intelektuali moteris“, nuolatos terorizuojanti herojų
įvairiais įmantriais tekstais, į kuriuos šis dėl proto ir
išsilavinimo stokos negali deramai atsikirsti. (Lytinis aktas
jam šiuo atveju - turbūt vienintelė satisfakcija…) Bet juk
Jums ne tas pat, kas ką galvoja? (Bet net minėtas Anonimas „Šiaurės Atėnuose“
pripažįsta, kad „dar neteko skaityti tokios autentiškos
knygos, kurioje aprašinėjamas literatūrinis laikas būtų toks
iki skausmo pažįstamas“…)
Man rodos, kad kaip tik nepretenzingi skaitytojai –
atviri sau, nelinkę nuo savęs slėpti savo veiklos paskatų, kad ir
kokios negražios jos būtų, normaliai seksualūs žmonės -
priėmė viską labai natūraliai ir adekvačiai: seksas yra
seksas, nei daugiau nei mažiau. Tuo tarpu tie, kurie patys
turi seksualinių problemų, iškart susierzina: kaip šitaip
galima? Ko gero, šitas Castor&Pollux
„nepretenzingas“ mano romano vertinimas yra pats pretenzingiausias.
Ta prasme, kad jie bando prirašyti man savo seksualines
problemas ir kompleksus. Jų insinuacijos apie orgazmą ir
juokingos, ir prasilenkia su elementaria logika: juk orgazmo
nepatiriantis žmogus niekad nerašys apie jį, visomis
išgalėmis stengsis jį apeiti, maža to, jam ir pats aktas
atrodo amoralus ar atgrasus, o jau šventoje lietuvių
literatūroje apskritai neįsivaizduojamas ir
neįsileistinas. O aš kūriau hedonisto portretą – kuriam
yra tik kūnas, jo pojūčiai, nieko daugiau, iš čia ir
natūralizmas.
Man, žinoma, įdomu, ką galvoja žmonės, kurie perskaito
romaną, bet, ką galvoja tie, kurie sudirbinėja jį jo
neskaitę, tik priskyrę jam savo pačių kompleksus, tikrai
neįdomu. Juk viena romano temų yra neištikimybė ir jos
vertinimo peripetijos Lietuvoje. Tuo tarpu
Castor&Pollux rašo, kad herojė yra vieniša, netekėjusi, mama.
Ir tokių vertinimų, iškreipiančių net siužetą, buvo ir
daugiau. Manęs visai neveikia argumentuota kritika, kad ir kokia
ji arši būtų, jei idėjos, raiškos priemonės ar pan.
kritikuojamos pasitelkus argumentus, bet negaliu suprasti,
kaip galima sau leisti kritikuoti neskaičius, o jei tai
padaryta skaičius, tai nesuprantu, kam reikalingas toks
siužetinės linijos, idėjų iškraipymas – kad galima būtų
pritempti savo pačių išankstines neigiamas nuostatas?
Aš galiu mielai parašyti (ar pasirašyti)
teigiamą recenziją apie knygą, kurią tik varčiau, bet jei
rašau bent ką nors neigiamo, jau turiu būti nuodugniai
išsistudijavusi tą kritikuojamą objektą. Labai stebina viena: tarsi visi skaitė
Freudą ir tai, kas buvo po jo… Kaip jį bevertintum, jo
teiginys, kad kultūra nėra dvasia, o lytinio instinkto
sublimacija – lyg ir verta dėmesio. Bet įdomiausia, kad kai
kritikuojama – pamirštama, jog pats kritikuotojas taip pat
kultūros atstovas. Tad ką jis sublimuoja? Įdomiausia, kad mane
kaltina tuo, ko aš ir neslepiu, atrasdama, iš kokių mano
kompleksų atsiranda nepakanta veidmainystei, dėl ko metuosi
prie pop žvaigždės ir t.t. Kodėl to tendencingai nenorima
pamatyti?
36. …Ir kas gi įvyko „po to“?
T.Y. pasirodžius romanui…
Galiu atsakyti romano žodžiais. Jį pradėjau
raginimu: „išdrįsk“, galbūt net visas romanas ir tėra raginimas
išdrįsti standartų ir puritoniškos veidmainiškos moralės
suvaržytoje Lietuvoje gyventi laisvai. Man buvo vėl atšauta:
„Aš turiu žmoną. Ir esu jai sąžiningas. Bent jau stengiuosi“.
Taigi herojus kaip ir anksčiau stengiasi būti
sąžiningas žmonai, o aš toliau vaikštinėju po Vilnių, sostinę Lietuvos, kurioje
visi „turi žmoną ir yra jai sąžiningi. Bent jau stengiasi“.
Kas skaitė romaną, supras, apie ką aš čia.
IR DAR ANTRA KLAUSIMŲ SERIJA:
1.Koks Jūsų požiūris į savo
kūną - mėgstate jį, mylite, gal neapkenčiate? Ar nervina tai,
kad šiuo metu negalite jo kontroliuoti? Kiek Jums svarbi Jūsų
išvaizda? (Antai a.a. Ivanaukaitė yra sakiusi, kad neitpatina
su savo kūnu ir jai visada labai įdomu, kiek kiti žmonės
tapatinasi. Ar Jums patinka būti moterimi?)
Kūnas kaip kūnas. Kokia gimiau, tokia. Kad tai
ne olialia mergaičių kūnas, matau, bet kažkaip niekad nebuvau
sumąsčiusi dėl to verkti. Apie meilės ar neapykantas
jam irgi niekad nesusimąsčiau. Patinka, kai nieko neskauda ir
gerai funkcionuoja. Nesu standartinė moteriškų žurnalų vartotoja… Juk
net nesidažau. Pirmą kartą gyvenime mane papudravo per Cosmo
fotosesiją… Pudros gyvenime neturėjau… Net rankas kremu
pasitepu tik tada, kai jos žiemą sutrūkinėja iki kraujų. Tas
pats ir su lūpomis, kai suskeldėja, nusiperku lūpų pieštuką.
Tačiau turiu silpnybę brangiems kvepalams… Jei laimėčiau
Aukso puodą, nusipirkčiau didžiąją dalį Kristianos
parfumerijos asortimento…
O ar man patinka būti moterimi, taip pat niekad rimtai
nesvarsčiau,: matyt patinka, jei nekyla klausimų.
2. Ar esate laikiusis dietos,
ką apie tai manote?
Nesu . Mano genetika tokia, kad svoris susireguliuos
savaime, kai tik gerai „užsėsiu“ kad ir naują romaną. Tik žinoma,
dabar fotografavimas tikrai ne laiku… Jei būtų jis įvykęs
prieš metus, kai pirmą kartą skambinote dėl interviu, būčiau
jautusis normaliai. O į dietas žiūriu skeptiškai… Neturėčiau
nei valios, nei noro… Bet kam patinka, težaidžia…
3. Ką mėgstate veikti
laisvalaikiu?:)
Labiausiai mėgstu be tikslo viena valkiotis po
Vilnių. Kartais net po parduotuves šlaistytis– šiaip,
pažiūrėti į gražius daiktus… Prieš kelis tūkstančius metų
antikos filosofas Sokratas nuėjęs į turgų, sušuko: Kiek
daiktų, kurių man nereikia“. Perfrazuočiau: „Kiek daiktų,
kurių man nereikia. Bet akis paganyti į gražius daiktus
gražu“. Ir man to užtenka.
Esu namisėda ir išoriškai mano gyvenimas labai
neįdomus. Jei jūra būtų prie Vilniaus, niekur ir
nevažiuočiau: visko pakaktų. Visus įspūdžius turiu viduje
– garsus, kvapus, jausmus. Nesu
eruditė, skaitanti viską, kas išleista ir kas dar
neišleista. Patinka skaityti mažai, bet gilyn,
suprasti minties logiką.
Ir muzikos klausausi gerokai mažiau, nei galbūt atrodo
iš mano romano. Tačiau mėgstu darbus padaryti nuodugniai –
tad rašydama romaną, žinoma, susipažinau su visa lietuvių popmuzika,
ir su tuo, kas rašoma apie jos atlikėjus spaudoje – kad
„neplaukiočiau“. Nevaikštau nei į koncertus, nei į teatrus,
nei į gatvės renginius – man ten nuobodu. Tiesa, bandžiau
pratinti prie jų dukrą, bet neužkibo.
4. Koks pirmasis vaikystės
prisiminimas?
Tėvai išsiskyrė, kai man buvo treji. Tuoj po to
kartą tėvas atnešė lauknešėlį. Ant jo viršaus buvo geltonas
cukrinis viščiukas. Labai jo norėjau. Mano motina tėvą išvijo
su visu lauknešėliu ir viščiuku… Kai vėliau vis klausdavau,
kodėl, atšaudavo: „Jis girtuoklis, ne pats tą lauknešėlį
uždirbo, o jo motina supakavo“. Tėvo veido neprisimenu, o tą
viščiuką iki šiol. Tebenoriu.
5. Kodėl su vyru nusprendėte
gyventi atskirai?
Aš turbūt ir neištverčiau ilgo buvimo kartu su bet
kuo, imčiau spurdėti, esu gan laukinė… O jis gal
ir būtų galėjęs gyventi kartu, nes yra atsakingas ir
kantrus, ir kartą užsikrovęs neša bet kokią, kad ir sunkią
bei nemalonią naštą… Bet kad nė vienas nejautėme
būtinybės. Abu mėgstame vienatvę ir laisvę. Jei yra
būtinybė būti kartu, juk skiria tik trys stotelės: 5 minutės
troleibusu ar 20 minučių pėsčiomis…Jokių problemų. O
kasdieninis trynimasis kartu juk būtų gyvenimas parodai…
Parodyti tautai, kad gyvename
„kaip visi“.
6. Ar Jūsų vyras filosofas?
Beje, kas jis - ar tiesa, kad tai Albinas Lozuraitis?
Taip.
7. Trumpai prisiminkite Jūsų
pažinties istoriją. Kas Jus jame sužavėjo?
Kai pirmą kartą pamačiau – iš nugaros – sužavėjo
besiplaikstantis lietpaltis ir skubri eisena. Kaip jis vėliau juokavo:
kaip negerai išėjo, būtum pamačiusi iš priekio, iškart būtum
pasibaisėjusi, ir neužkibusi… Ėjome su bendradarbe į universitetą.
Ji jau anksčiau buvo sakiusi, kad mano tipo vyras yra
filosofas Lozuraitis. Sako, abu vienodi, nebaigtomis
statybomis atsiduodate… Praleisdavau pro ausis, atrodė, kaip
čia kitas nustatys, kas mano tipas ir kas ne mano… Jis Universiteto
gatvėje mus pralenkė. Bendradarbė sako: žiūrėk, Lozuraitis…
Atsaini skubri eisena, lietpaltis tabaluoja (be to, jis…toks
pat kaip mano… paskui buvo vienas juokingas nutikimas, kai
jis atėjo į filosofijos institutą, kur aš jau dirbau,
pasikabino lietpaltį rūbų spintoje, kur sukabinti ir visi
mūsų drabužiai, ir išeidamas pradėjo vilktis mano lietpaltį…
Neįlenda, burba: kas čia dabar…Kai suprato, visiems buvo daug
juoko…), rankos kišenėse, viskas…mano. Išliko iki šiol tas
pirmas įspūdis. Paskui tapau jo aspirante. Vadovas buvo prastas,
nelabai aspirantai jam rūpėjo, nei aš, nei kiti. Kai
nunešiau pirmą disertacijos gabalą, skaitė pusmetį.
Gražino tepasakęs: rašykit toliau. Užsidegiau,
paklausiau, ar jis bent skaitė. Atsakė, kad nėr ko
purkštauti, viskas ten normalu, tad ką jam daugiau sakyti. Tas pats buvo
ir su antrąja dalimi… Tai tiek to vadovavimo. Jau
baigusi aspirantūrą, sudarinėjau Sezemano raštų
tomą. Pas jį buvo vienas Sezemano rankraštis… Tada ir
išgėrėme pirmą puodelį kavos; jau metus buvo mirusi jo žmona…
Tai taip ir prasidėjo… Beje, patiko jis man nuo to susitikimo
su lietpalčiu, bet tai tokio tipo vyras, kad net minties
nekiltų prie jo lįsti, kol vedęs… Žodžiais to nenusakysi:
reikia pamatyti ir pajusti. Tokių tipų reta. Gal Lietuvoje
jis toks ir vienas. Tad džiaugiuosi, jog gyvenimas suvedė su
juo, kad turiu dukrą nuo jo.
Sužavėjo - be to lietpalčio - protas.
Gilesnių, nuoseklesnių ir nuodugnesnių filosofų Lietuvoje nėra. Subtilus
ir nelėkštas humoro jausmas, pagaunant net menkiausius
niuansus… Jis – filosofas antikine žodžio prasme. Labai
kuklus ir taurus… Iš tų žmonių, kuriuos gerbia net
priešai.
8. Ar Jūs iš tų moterų,
kurioms patinka vyresni vyrai? Sako, moterys dalijasi į dvi
kategorijas: tas, kurios vyrą nori gerbti, todėl renkasi
stiprią asmenybę ir vyresnį - ir tas, kurios nori juos
globoti - renkasi atitinkamą tipažą.
Nebūtinai vyresni. Bet labai žavi aštrus protas, tada
daugelis kitų savybių tarsi darosi nesvarbios, – o tarp jaunų
tokių nepasitaiko… Erzina supintas suvoliotas mąstymas, tada
man ir pats žmogus toks susivoliojęs atrodo, ir ties jo
visada padedu kryželį… Tad tarsi savaime atsisijoja.
Deja, minties veiklumas nėra veiklumas gyvenime, kaip tik
atvirkščiai. Rimčiau susirgus dukrai, tai suprasti buvo labai
skaudu.
Saugumo, žinoma, norisi. Saugi, deja, su vyru
nesijaučiau niekad. Ne dėl to, kad mus skiria tos trys stotelės,
bet dėl jo charakterio ypatybių: nelįsti per kitų galvas, net
jei blogai tavo artimiausiems žmonėms… Nuolankiai priimti
susiklosčiusią situaciją kaip likimą ir pasiduoti.
9. Ko ieškote vyro glėbyje -
globos, saugumo jausmo, aistros?
Kai jau glėbyje, aistros, o paskui, žinoma,
saugumo…
10. Ar iš tiesų bijote fizinio
susidorojimo?
Norėčiau užauginti Ievą. Bet esame su ja aptarę
visokius tikėtinus variantus. Kita vertus, kadangi pati
užviriau tą košę, verkšlenti neturiu teisės.
11. Ar todėl esate tokia
atsargi? Apskritai - itin itin atsargi. Šiaip net keista.
Žmogus, parašęs tokią provokuojančią knygą ir kviečiantis
atsisakyti dviveidiškumo, menamos moralės, pats bijo būti
atviras. Ko gera, tai labiausiai ir šokiruoja. Jei jau išdrįsai
mesti iššūkį… Kur nuoseklumas? Kaip gali prototipas būti
atviras, liautis melavęs ir t.t., jei Jūs sau taikote kitus
mastelius?
(šiaip jau matyt jums reikėtų kažkaip performuluoti
klausimą, nes taip romane nerašau, atvirkščiai, rašau, kad
nereikia atsiverti žurnalistams. Esu priversta vėl
pridėti ištraukas, kurios „dokumentuoja“, kad rašau ne apie
tokį atvirumą. Šiaip ar taip – atsakau…Nors gal kvaila
kartotis)
Jei jūs turite galvoje turgaus bobučių pletkų
atvirumą: kas kur kada su kuo miegojo… niekad
nekviečiau prototipo to daryti… Aš kviečiau jį atvirai
mylėti, leisti sau jausmus, jų nebeslopinti, bijant
žurnalistų ir viešosios nuomonės, o ne žurnalistams pliaukšti
apie savo asmeninį gyvenimą. Tai visai skirtingi dalykai. Kur jūs matote kitus
mastelius, kuriuos taikau sau?
Į klausimus apie save galiu atsakinėti, jei nenoriu atsakyti, paaiškinu,
kodėl nenoriu… galiu pagaliau atsakinėti apie dukrą, o kur
prasideda klausimai apie santykius su kitais žmonėmis – jau
išeiname ir į kito žmogaus, netgi kitos šeimos,
gyvenimą. O aš negaliu kištis į jį. Galiu tik paraginti ir tą
kitą būti atviru. Jei jis tą iššūkį priima, galiu ir aš
būti atvira iki galo, jei ne – tai ne. Tai jo, ne mano
gyvenimas. Aš tegaliu pasakyti: o ar nebūtų geriau tau pasukti šituo keliu?
Jei jis atsako: ne, vadinasi, ne. Tai pernelyg akivaizdu.
Aš sau leidžiu visus jausmus, kurie tik užgimsta.
Nenoriu apgaudinėti nei savęs, nei kitų. Bet tai nereiškia, kad apie
tuos jausmus turiu trimituoti jums ar kam kitam, svarbu, kad
pati sau nevadinu jų kitkuo nei jie yra…
(interviu klausimuose praleistas skaičius 12)
13. Metėte iššūkį: „Išdrįsk!“
Kodėl neišdrįstate? Vis tiek kažkas lieka nepasakyta iki
galo…
(tai kad šitas klausimas dubliuoja ankstesnįjį)
Atleiskite, gal kvaila esu, bet taip ir nesupratau nei
iš ano klausimo, nei iš šito, ko aš nedrįstu? Jei pasakytumėte,
ko, galėčiau gal konkrečiau ir tiksliau atsakyti. O dabar
susidaro įspūdis, kad tą
mano „išdrįsk“ supratote kaip raginimą nueiti Žvaigždei (ar man) į
kokią redakciją ir pateikti viso gyvenimo išpažintį: kada, su
kuo, kur, kaip… Bet juk ne apie tai
rašau, kad kiekvienas patyręs kažkokius nuotykius ieškotų
žiniasklaidos, kad juos garsintų. Atvirkščiai: nemanau,
kad reikia tai garsinti, išties, dainininkas turi būti įdomus
muzika, kurioje – jei jis sau leis pilnakraujį emocionalų
gyvenimą – ir atsispindės visos jo „meilės“ daug geriau nei
jų išskaičiavimas interviu žurnalistams. O dėl to
„lieka“, žinoma, kad lieka, jei kalbate apie pletkus:
pasakyk, kas jis ir kaip ten buvo su visomis
smulkmenomis. Jei būčiau to norėjusi, juk ne romaną būčiau rašiusi,
o nuėjusi į jūsų ar kitą leidinį ir papasakojusi… .
„Išdrįsk“ – tai neslėpk nuo SAVĘS – o
ne nuo žurnalistų! - savo hedonizmo. Gyvenk laisvai.
Mylėk laisvai. Nevaržyk savęs tuo, kas jau mirę…
14. Natūralizmas, realizmas,
„žemoji“ leksika, cinizmas - vaizduodama herojų,
nepagailėjote šių pipirų. Bet juk sukatės akademinėje
aplinkoje. Iš kur žinios apie tai?
Iš realaus gyvenimo, kurį gyvena visi – ir akademinių
sferų atstovai. Ir akademinė aplinka, ir „runkelių“ aplinka,
patikėkite, šiuo požiūriu yra tokia pati… Todėl labai
glumina kai kurių žmonių iš akademinių sferų sugebėjimas
vaizduoti, kad to realaus – natūralistiško - gyvenimo jie
negyvena…
Gal žinote anekdotą: eilinis žmogelis, mėgstantis
vyną, kortas ir moteris, vadinamas asocialiu tipu. Vadovas,
mėgstantis vyną, kortas ir moteris, vadinamas žmogumi,
turinčiu silpnybių. Pasaulinio garso Žvaigždė, mėgstanti
vyną, kortas ir moteris, vadinamas gyvenimą mylinčiu žmogumi.
Beje, niekad nebuvau mandagi. Esu stačiokė ir kandi.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą